Tevreden en zuinig bestaan

Gepubliceerd 17 maart 2015

Ouderen uit Moerwijk die een deel van hun leven in het buitenland hebben gewoond, leven tevreden en zuinig bestaan. Ze zijn tevreden in hun wijk, leven zuinig om voldoende geld over te houden voor eten en drinken en hebben goed tot redelijk contact met hun buren. Hun familie en het geloof komt bij hen op de eerste plaats. Dat blijkt uit gesprekken, die oudere vrijwilligers gevoerd hebben met ouderen van niet-Nederlandse afkomst uit Moerwijk. De beperkte financiële middelen en een achteruitgaande gezondheid blijken de grootste belemmeringen te zijn voor deze ouderen om activiteiten buitenshuis te ondernemen.

Stichting Beatrice Care en Zorgbelang Zuid-Holland hebben in samenwerking met de gemeente Den Haag onderzoek gedaan naar de leefomstandigheden van ouderen die in aanvulling op hun AOW een bijstandsuitkering ontvangen, omdat ze een deel van hun leven in het buitenland gewoond hebben. Vrijwilligers van stichting Beatrice Care zijn met de ouderen in gesprek gegaan over hoe het is om in Moerwijk oud te worden.

De meeste ouderen vertellen dat ze het prettig vinden om in Moerwijk te wonen. Ze voelen zich veilig in hun wijk, ondanks dat er toch bij een paar ouderen is ingebroken. Omdat ze bekend zijn met de wijk willen ze er graag blijven wonen. De ouderen kunnen nog goed voor zichzelf zorgen. Degenen die hulp nodig hebben krijgen dat van familie, hun partner of als ze alleen zijn, is er vaak een zoon of dochter die hen helpt.

Veel geld om activiteiten te ondernemen hebben de ouderen niet. Toch zijn er weinig ouderen met schulden omdat ze zuinig leven. Het is wel zorgelijk dat er ouderen zijn die niet genoeg geld overhouden om elke dag voor zichzelf te kunnen koken en voor een maaltijd drie keer per dag. Er is ook geen geld voor nieuwe meubels, koelkast of wasmachine.

Vanwege ouderdomsklachten komen sommigen weinig meer buiten. Anderen maken iedere ochtend of als het mooi weer is een wandeling in de buurt. Er is behoefte om meer naar buiten te gaan en aan activiteiten deel te nemen. Bijvoorbeeld om leeftijdgenoten te ontmoeten of mensen van dezelfde cultuur.

Een verslag kunt u vinden op http://zorgbelang-zuidholland.nl/actueel/nieuws/tevreden-en-zuinig-bestaan/

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u terecht bij: Ingrid Lips (Senior Adviseur Zorgbelang Zuid-Holland), tel. (088) 929 40 00 of e-mail ilips@zorgbelang-zuidholland.nl.

Zorgbelang Zuid-Holland behartigt de belangen van gebruikers van zorg en welzijn, ondersteunt organisaties van cliënten, patiënten, ouderen en mantelzorgers, geeft informatie en voorlichting en biedt gratis en onafhankelijke klachtopvang. Meer informatie vindt u op onze website www.zorgbelang-zuidholland.nl.